3 redenen waarom je als bedrijf mee zou moeten doen aan een marathon

Je ziet het de laatste tijd steeds vaker: een groep zwetende, middelbare mannen met hetzelfde logo op hun shirt aan, die rustig de 16 km uitlopen. Van die mannen waarvan je zou denken dat ze inmiddels genoegen zouden nemen met de televisie en een borrel. Maar de waarheid is dat deze mannen ver op de meeste bedrijven voor uit lopen. Letterlijk en figuurlijk. Het is namelijk onwijs handig om als bedrijf mee te doen aan een van de marathons die in Nederland worden georganiseerd. Hieronder worden de belangrijkste redenen toegelicht.

Het helpt de werknemers fit te blijven


Het is tegenwoordig belangrijk om als bedrijf ervoor te zorgen dat de werknemers fit blijven. Een fitte werknemer brengt namelijk voordelen met zich mee, namelijk: een hogere arbeidsproductiviteit, betere arbeidskwaliteit, minder kans op verzuim, meer teamspirit en ze worden meer representatief voor het bedrijf.

Nu hebben de meeste mensen in Nederland een 40 uur durende werkweek, waardoor zij vaak weinig voelen om daarna door te gaan naar de sportschool. Door als bedrijf onder andere mee te doen aan een marathon laat je de werknemers meer bewegen, en haal je de drempel weg om na werktijd te trainen. En draag je hiermee bij aan hun fitheid.

Schermafbeelding 2018-06-13 om 11.55.17
Schermafbeelding 2018-06-13 om 11.44.24

Het zorgt voor teambonding


Wat zorgt er voor meer verbondenheid tussen mensen dan samen afzien? Door als bedrijf mee te doen aan een marathon stop je alle werknemers in hetzelfde schuitje. Een marathon lopen is namelijk niet alleen daadwerkelijk het doen, maar ook mentale en fysieke voorbereiding die het vergt.

De werknemers gaan samen trainen om zo op conditie te komen. Maar ook helpen ze elkaar door zichzelf en anderen te motiveren in het proces. Er zijn altijd mensen met meer ervaring, die de mensen met minder bijstaan voor en tijdens zo’n marathon.

Op deze manier trekken alle werknemers naar elkaar toe en zorgt dit dus voor teambonding. En ook achteraf zal er samen worden teruggekeken op deze ervaring, die zij met zijn allen delen.

Creatieve promotie van het bedrijf


Door als bedrijf mee te doen aan een marathon, kun je het creatief promoten. Dit kan door het aan te geven op de website en sociale media. Het zal bestaande en potentiële klanten een positieve blik geven op het bedrijf. Tijdens de marathon zelf kan het bedrijf zichzelf promoten door teamkleding te laten bedrukken met het logo of de naam van het bedrijf.

Volgens NU.nl waren er bij de Marathon Rotterdam in 2015 ongeveer 925.000 toeschouwers aanwezig. Als de werknemers het bedrijfslogo of de bedrijfsnaam duidelijk dragen, zullen veel van deze toeschouwers het logo opvallen, zien en onthouden. En ook andere deelnemers zal het niet ontgaan.

Dit zorgt voor creatieve promotie, waarbij het de beïnvloede persoon zich niet direct ervan bewust is dat het gaat om promotie voor het bedrijf. Sportkleding wordt door drukkerijen vaak met groepskorting bedrukt, zoals bij RET b.v. in Hillegom.

Schermafbeelding 2018-06-13 om 11.44.36